tisdag, september 05, 2006

Min kompis Totoro


Totoro har följt mig de senaste åren. Jag hittade honom på en halvrisig kopia av den japanska filmen för några år sedan. Stötte på honom på en leksaksaffär i Barcelona. Var och hälsade på i hans museum i Tokyo. Men framför allt har jag träffat honom gång på gång genom DVD-spelaren. My neighbour Totoro är en av de allra bästa Studio Ghibli filmerna och har sedan den gick upp på bio 1988 i Japan varit en kultfigur hos både barn och vuxna. En sökning på Ebay ger 727 träffar, utbudet av allt från mjukisar till totoro-gökur ökar ständigt.

Efter nästan 20 år kommer nu Min granne Totoro för första gången på bio i Sverige. 24 november närmare bestämt. Triangelfilm verkar ha fixat rättigheterna till ett gäng Ghibli-rullar och planerar att släppa en om året.

Bra där Triangelfilm!
frontpage hit counter