fredag, augusti 31, 2007

På smällen


Det finns filmer som är bra och det finns filmer som är bra för att man ser dem just nu. På smällen skulle ses av mig just idag. Jag var ordetligt bakfull (en mycket bra förutsättning för romcoms), jag har varit pappa i lite drygt 10 månader och jag närmar mig det som brukar kallas medelålders.
Jag har lite svårt att avgöra om På smällen är bra om man inte uppfyller åtminstone två av tre kriterier ovan, men jag tror i alla fall inte den är lika bra.

På smällen börjar som vilken slacker-komedi som helst med en massa röka bong, populärkulturella referenser och fula ord. Vi lär känna Ben Stone och hans dudes som bor ihop, sover hela dagarna och försöker tjäna pengar på att bygga en MrSkin.com-kopia (ovetandes om orginalet).

Enter snygga men lite vilsna, duktiga flickan Alison Scott som på en utekväll råkar hamn i säng med Ben och blir: på smällen.
Filmen blir snabbt en dramakomedi om att växa upp, ta sitt ansvar och inrätta sig i ledet. Det är gjort med bra hantverk, kul manus och rätt grymma skådisar rakt igenom (flera från Judd Apatows gamla tv-serie Nollor & Nördar, kanske den bästa ungdomsserie som gjorts). Katherine Heigl (Izzie i Grey's Anatomy) sköter sig bra och gör den roll hon kan bäst; snygg och lite virrig å ytan men smart och känslig inuti (typ samma roll som i nämnda sjukhusserie).

På smällen är över två timmar och det är här det börjar bli lite problematiskt. Filmen vet inte riktigt vart den ska ta vägen utan kör på för full muggar som slacker-komedi (dudes fortsätta hänga omkring lite omotiverat höga), drama-komedi om vuxenlivets vedermödor och gulligull-skaffa-barn-film (slutet). Tyvärr blir det också en ganska stark Staffan Hildebrandt-varning på Bens transformation får bong-dude till välansad webdesigner (kul att det blivit ett jobb man kan ha när man klippt-sig-och-skaffat-ett-jobb).

Men det här är ändå detaljer. Jag skrattade och grät till På smällen, för Apatow är grym på att göra drama.

Så är du nybliven förälder ska du genast gå och se På smällen, och annars är du troligen bakfull och då ska du se den ändå.
frontpage hit counter